|
::Albumy | ::Astrologia, parapsychologia | ::Atlasy, plany, mapy | ::Biografie, wspomnienia, wywiady | ::Dla dzieci i młodzieży - literatura | ::Dla dzieci i młodzieży -popularnonaukowe | ::Dla najmłodszych | ::Edukacja | ::Ekonomia, zarządzanie, prawoznawstwo | ::Encyklopedie, słowniki, leksykony | ::Eseje | ::Fantastyka | ::Film | ::Gry fabularne | ::Gry i puzzle | ::Historyczne | ::Humor, aforyzmy, przysłowia | ::Inne | ::Judaistyka | ::Kalendarze | ::Komiksy | ::Książki audio | ::Kulinaria | ::Lektury szkolne | ::Literatura | ::Literatura faktu, reportaż | ::Literatura obcojęzyczna | ::Literatura piękna - obca | ::Literatura piękna - polska | ::Literatura popularnonaukowa | ::Medycyna, ziołolecznictwo | ::Nauka i technika - popularnonaukowe | ::Nauki humanistyczne | ::Opowiadania | ::Poezja | ::Poradniki | ::Powieści | ::Przewodniki turystyczne | ::Publicystyka, esej | ::Religia, religioznawstwo | ::Romanse | ::Sensacja, kryminał, horror | ::Socjologia | ::Sport | ::Sztuka | ::Ściągi, opracowania | ::Tradycje i obyczaje |
|
|
Słówka (ABC Klasyka polska. Lektury) |
Słówka (ABC Klasyka polska. Lektury) |
|
|
|
Autor: |
Tadeusz Boy-Żeleński | Wydawnictwo: |
Wydawnictwo Literackie |
Kategoria: |
Literatura | cena detal. brutto: |
14.99 zł | format: |
12,5 x 20 |
ISBN: |
978-83-08-06279-1 |
oprawa: |
twarda |
stron: |
416 | rok wydania: |
2017 | data dod.: |
2018-10-02 |
|
|
Opis:
Tadeusz Boy-Żeleński – lekarz z wyksztalcenia, wybitny tłumacz literatury francuskiej, eseista – Słówka opublikował po raz pierwszy w 1913 roku. Tom wkrótce zyskał ogromną popularność, stając się jednym z najważniejszych polskich dzieł satyrycznych. Słówka to zbiór drobnych utworów, które powstały na potrzeby słynnego krakowskiego kabaretu Zielony Balonik, działającego na początku XX wieku w kawiarni Jama Michalika. Piosenki, humorystyczne wiersze, skecze oraz scenki dramatyczne ośmieszają mieszczańską moralność, kult narodowej tradycji i konwencje literackie – romantyczną czy młodopolską. Są żartobliwym świadectwem epoki, celnie komentując jej założenia. Boy-Żeleński z niebywałą lekkością bawi się słowem, maluje dowcipne portrety osób związanych ze środowiskiem artystycznym. W miejsce młodopolskiego manierycznego tonu proponuje styl potoczny, nie boi się wulgaryzmów czy erotyki. Dzięki temu powstały utwory, które bawią do dziś i pozwalają spojrzeć na okres modernizmu z perspektywy pełnej humorystycznego dystansu |
|
|
|
|