|
::Albumy | ::Astrologia, parapsychologia | ::Atlasy, plany, mapy | ::Biografie, wspomnienia, wywiady | ::Dla dzieci i młodzieży - literatura | ::Dla dzieci i młodzieży -popularnonaukowe | ::Dla najmłodszych | ::Edukacja | ::Ekonomia, zarządzanie, prawoznawstwo | ::Encyklopedie, słowniki, leksykony | ::Eseje | ::Fantastyka | ::Film | ::Gry fabularne | ::Gry i puzzle | ::Historyczne | ::Humor, aforyzmy, przysłowia | ::Inne | ::Judaistyka | ::Kalendarze | ::Komiksy | ::Książki audio | ::Kulinaria | ::Lektury szkolne | ::Literatura | ::Literatura faktu, reportaż | ::Literatura obcojęzyczna | ::Literatura piękna - obca | ::Literatura piękna - polska | ::Literatura popularnonaukowa | ::Medycyna, ziołolecznictwo | ::Nauka i technika - popularnonaukowe | ::Nauki humanistyczne | ::Opowiadania | ::Poezja | ::Poradniki | ::Powieści | ::Przewodniki turystyczne | ::Publicystyka, esej | ::Religia, religioznawstwo | ::Romanse | ::Sensacja, kryminał, horror | ::Socjologia | ::Sport | ::Sztuka | ::Ściągi, opracowania | ::Tradycje i obyczaje |
|
|
|
|
|
Autor: |
Bielecki Marian | Wydawnictwo: |
Universitas |
Kategoria: |
Nauki humanistyczne | cena detal. brutto: |
40.00 zł | format: |
13,5 x 20,5 |
ISBN: |
978-83-242-1665-9 |
oprawa: |
broszura |
stron: |
290 | rok wydania: |
2012 | data dod.: |
2013-03-28 |
|
|
Opis:
Książka ta jest próbą pisania o Inności. O tym, co z wielu powodów - ideologicznych, metodologicznych, estetycznych - pozostaje wykluczone z oficjalnego dyskursu kulturowego. Ten dyskurs ufundowany jest na niesymetrycznych opozycjach, czego konsekwencją jest jego opresywny charakter: skryte wartościowanie, redukowanie różnicy do tożsamości, nieuchronne ekskluzje. Literatura i teoria próbują jednak radzić sobie z tymi ułomnościami dyskursu. W pomieszczonych w niniejszej książce interpretacjach tekstów (m.in.) Gombrowicza, Białoszewskiego, Witkowskiego, Jeleńskiego, wykorzystuję kategorię Inności i jej liczne pochodne: neutrum (Barthes), queer (Butler, Kosofsky Sedgwick), abiekt i cudzoziemskość (Kristeva), kamp (Sontag), ponieważ dają one szansę na przechytrzenie opresyjnego działania kulturowego dyskursu: jego prostackiej logiki, aroganckich konieczności, zinstytucjonalizowanego nadzoru, normalizujących sankcji, psychopatycznego wykluczania. |
|
|
|
|