|
::Albumy | ::Astrologia, parapsychologia | ::Atlasy, plany, mapy | ::Biografie, wspomnienia, wywiady | ::Dla dzieci i młodzieży - literatura | ::Dla dzieci i młodzieży -popularnonaukowe | ::Dla najmłodszych | ::Edukacja | ::Ekonomia, zarządzanie, prawoznawstwo | ::Encyklopedie, słowniki, leksykony | ::Eseje | ::Fantastyka | ::Film | ::Gry fabularne | ::Gry i puzzle | ::Historyczne | ::Humor, aforyzmy, przysłowia | ::Inne | ::Judaistyka | ::Kalendarze | ::Komiksy | ::Książki audio | ::Kulinaria | ::Lektury szkolne | ::Literatura | ::Literatura faktu, reportaż | ::Literatura obcojęzyczna | ::Literatura piękna - obca | ::Literatura piękna - polska | ::Literatura popularnonaukowa | ::Medycyna, ziołolecznictwo | ::Nauka i technika - popularnonaukowe | ::Nauki humanistyczne | ::Opowiadania | ::Poezja | ::Poradniki | ::Powieści | ::Przewodniki turystyczne | ::Publicystyka, esej | ::Religia, religioznawstwo | ::Romanse | ::Sensacja, kryminał, horror | ::Socjologia | ::Sport | ::Sztuka | ::Ściągi, opracowania | ::Tradycje i obyczaje |
|
|
Elegia renesansowa. Przemiany gatunku w Polsce i w Europie |
Elegia renesansowa. Przemiany gatunku w Polsce i w Europie |
|
|
|
Autor: |
Urban-Godziek Grażyna | Wydawnictwo: |
Universitas |
Kategoria: |
Nauki humanistyczne | cena detal. brutto: |
38.00 zł | format: |
13,5 x 20,5 |
ISBN: |
83-242-0466-0 |
oprawa: |
broszura |
stron: |
406 | rok wydania: |
2005 | data dod.: |
2014-03-29 |
|
|
Opis:
Jest to pierwsze monograficzne ujęcie łacińskiej elegii powstałej w dobie renesansu. Podstawą rozważań uczyniła autorka elegię grecką (od epoki archaicznej do aleksandryjskiej) oraz rzymską. Analiza gatunku w jego szesnastowiecznej postaci pozwoliła na ustalenie trzech głównych kierunków imitacji rzymskiego wzorca (amores, tristia i heroidy), które przyjęto tu jako podstawowe kryterium podziału nowożytnej elegii – i równocześnie książki. Istotne miejsce w rozprawie znajduje też teoria genologiczna – od Platona do XVII w., ze szczególnym uwzględnieniem tzw. tu teorii Horacego-Scaligera, która najściślej odpowiada renesansowej praktyce gatunku. Na tle najbardziej charakterystycznych zjawisk europejskiej elegii miłosnej i lamentacyjnej (m.in. elegijna autobiografia humanistyczna) przedstawione zostały dzieje gatunku w polskim kręgu kulturowym. Ta szeroka perspektywa współcześnie powstającej literatury łacińskiej daje nowe możliwości odczytania elegijnych dzieł poetów tej miary, co Klemens Janicki czy Jan Kochanowski. Ujęcie komparatystyczne pozwala też na przyznanie właściwego miejsca polskim elegikom w gronie europejskich twórców poezji nowołacińskiej. |
|
|
|
|